Abstract
The training of professionals in engineering is in an arduous process of transformation and improvement, to respond to the new demands demanded by this century. Given this, ABET's accreditation requirements emphasize the importance of "soft" skills in planning and achieving excellence in engineering education. In addition to technical knowledge, engineers have to experiment and become aware of the importance and impact of lifelong learning. In this paper, we present our experience in the incorporation of ABET's 3i competence: Lifelong Learning, through two courses related to Basic Training Research in the Systems Engineering degree at the Universidad Nacional de San Agustin de Arequipa. Course design and a mapping between the structure of the courses and the lifelong learning component. We hope that the contribution of this work can be replicated in other Engineering programs.
Translated title of the contribution | Incorporating the 3i ABET criterion - Lifelong Learning, through Basic Training Research in Engineering |
---|---|
Original language | Spanish |
Title of host publication | 17th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology |
Subtitle of host publication | "Industry, Innovation, and Infrastructure for Sustainable Cities and Communities", LACCEI 2019 |
Publisher | Latin American and Caribbean Consortium of Engineering Institutions |
ISBN (Electronic) | 9780999344361 |
DOIs | |
State | Published - 2019 |
Event | 17th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology, LACCEI 2019 - Montego Bay, Jamaica Duration: 24 Jul 2019 → 26 Jul 2019 |
Publication series
Name | Proceedings of the LACCEI international Multi-conference for Engineering, Education and Technology |
---|---|
Volume | 2019-July |
ISSN (Electronic) | 2414-6390 |
Conference
Conference | 17th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology, LACCEI 2019 |
---|---|
Country/Territory | Jamaica |
City | Montego Bay |
Period | 24/07/19 → 26/07/19 |
Bibliographical note
Funding Information:De las cinco variantes establecidas por Muñoz, el diseño de los cursos presentados a continuación ha tomado en consideración las tres primeras, por tratarse de cursos que se dictan en el tercer y cuarto semestre respectivamente: Redacción de Artículos e Informes de Investigación (RAII) y Métodos de Investigación y Redacción (MIR), desarrollados para la enseñanza-aprendizaje de la Investigación Formativa Básica y a través de ellos transmitir el reconocimiento de la necesidad y la habilidad para el aprendizaje permanente.
Funding Information:
Abstract– La formación de los profesionales en ingeniería se encuentra en un arduo proceso de transformación y perfeccionamiento para responder a las nuevas exigencias que demanda el presente siglo. Ante esto, los requisitos de acreditación de ABET hacen hincapié en la importancia de las habilidades "blandas" en la planificación y logro de la excelencia en la educación en Ingeniería. Además de los conocimientos técnicos los ingenieros tienen que experimentar y tomar conciencia de la importancia y el impacto del aprendizaje permanente En este trabajo presentamos nuestra experiencia en la incorporación de la competencia 3i de ABET: Aprendizaje Permanente, a través de dos cursos relacionados a la Investigación Formativa Básica en la carrera de Ingeniería de Sistemas de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa Se comparte la experiencia en el diseño de los cursos y se muestra un mapeo entre la estructura de los cursos y el componente de aprendizaje permanente. Consideramos que el aporte de este trabajo pueda ser replicado en otros programas de Ingenierías.
Funding Information:
Esta recomendación ha sido tomada en cuenta por las diversas instituciones referentes a nivel mundial. La OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) reconoce que el aprendizaje para toda la vida es importante para el capital humano y desarrollo económico y se analiza las barreras que existen para este tipo de aprendizaje y como reducirlas [2].
Publisher Copyright:
© 2019 Latin American and Caribbean Consortium of Engineering Institutions. All rights reserved.